Saturday, October 15, 2011

erti hidup pada memberi

Assalammualaikum kawan2 :)


kali ni nak share satu video dgn kawan2. video yg betul2 meruntun hati dan membuatkn saya berfikir dan terfikir2 slama beberapa hari, apa tujuan hidup kita yg sebenar...




hari2 kita makan. bgn pagi breakfast, tengahari kita lunch, petang atau malam kita dinner. kdg tu siap dgn tea break, supper lg..tp kita tak sedar, di luar ada ramai manusia yg tercari2 makanan utk dijamah. smpaikan ada yg makan najis mereka sndiri. kalau belajar microbiology faham la betapa jijik dan bahayanya najis kita utk dibuat makanan. penuh dgn bacteria, segala jenis kuman virus bagai..tp disebabkan tak mampu, mereka terpaksa makan benda2 kotor cmtu.

hari2 kita tidur. berbumbungkan ceiling yg lengkap dgn kipas, lampu tidur. ada yg siap dgn aircond, panas katanya. tapi di luar, mereka tidur berbumbungkan langit, beratapkan awan yg kadangkala menyimbahkan airnya, habis lencun pakaian mereka. beralaskan jalan tar, simen di perhentian bas, rumput, tanah.

hari2 kita bergerak. pegi kelas, pegi makan, pegi jalan2, shopping. ada yg naik basikal, ada yg jalan kaki, ada yg naik skuter, ada yg naik royal enfield, ada yg berkereta. tapi mereka, berkaki ayam ke sana ke mari. berjalan ke hulu ke hilir, cari tong sampah, cari sesuatu utk dijamah. sekurang2nya utk teruskan kehidupan utk hari ini. esok belum tentu.

sedangkan mereka adalah pakcik dan makcik2 tua, yg umurnya 3kali ganda dr umur kita. yang sakit sana sini, lenguh segala sendi. sedangkan kita sihat, kuat, boleh berlari, bole lompat2.

kejamnya kita kan?

bila mereka lapar, kita sentiasa kenyang. sentiasa ada makanan utk dimakan. bila mereka letih berjalan, kepanasan, kita bersenang lenang dgn kipas, aircond. bila mereka susah hati memikirkan malangnya nasib mereka, kita sibuk bersuka ria dgn kesenangan, megah dgn apa yg kita ada..

sesungguhnya apa yg kita ada, bukan slamanya akan jadi milik kita. nyawa yg menjadikan kita manusia itu sendiri bukan milik kita. jadi apa salahnya jika kita berkongsi segala kegembiraan, kekayaan, kesenangan yg Allah pinjamkan kepada kita dgn org lain kan? :)

this video really inspires me. reminds me of what ustaz hasrizal said, erti hidup pada memberi. kita takkan hilang apa2 bila kita memberi, malah Allah bg kegembiraan kalau kita tlg org. kalau tak pecaya, hari ini cuba belikan makanan, bg kpd mana2 beggars kt tepi jalan. n look at the smile on their faces. that's the real joy of giving :)

so kawan2, let's start giving!

always, tgn yg di atas lebih baik dr tgn yg di bawah kan?

:)

1 comments:

Fau~ said...

manusia ini sungguh tak adil kan?
org yg disalah dianggap betol..
org yg patut mendapat hak dikaburkan haknya..
kita ni walaupun tak mintak pon Allah bg kita oxygen tp Allah bg continuously..
heh..
untungnya jd org yg beri =D

Post a Comment